vrijdag 25 maart 2011

Wilton Fancy Fill bakpannen

Ik vertelde deze week al op mijn eigen blog dat de kattentongen met een reden zijn gebakken. (Klik hier om te zien hoe ik de kattentongen gemaakt heb). Namelijk een taart decoreren en zie hier het resultaat! Ziet er leuk uit zo met die vulling nietwaar?

 
 Ik heb vaker dit soort taarten voorbij zien komen maar heb nooit begrepen hoe je die vulling er zo leuk in kreeg. Nu blijkt hier gewoon een speciale bakpan voor te zijn, de Fancy Fill van Wilton. Nog steeds geen idee hoe dat dan werkt? Lees gauw verder en je zult het zien!

Bij de set horen 2 bakpannen, de boven- en onderkant. Deze zijn exact hetzelfde hoor maar je kunt ze wel makkelijk allebei tegelijk bakken. Om deze set te proberen heb ik een chocoladecake gebakken. Gewoon een eerst een biscuit bakken met FunCakes Mix voor Biscuit. Bij gebrek aan een chocolademix heb ik een reep pure chocolade van 180 gram gekocht. Deze heb ik gesmolten en door het beslag gespateld. Jummie! 

Omdat beide helften natuurlijk even groot moeten worden heb ik afgewogen hoeveel er in ging, in elke vorm is 650 gram beslag gegaan (ik hield beslag over en heb hier wat cupcakes van gemaakt). Zoals je ziet komt de cake na het bakken dan precies tot aan de rand van het blik wat een goede hoogte is. De cake is niet vlak aan de bovenkant, in het 'gat' gaat straks de vulling.


Voor de vulling heb ik de Whipped Icing Mix gebruikt, hier heb ik laatst ook toeven mee gespoten (gebruik hiervoor spuitmond #1M Open Star)voor op cupcakes. Je hoeft alleen maar ijswater toe te voegen en goed opkloppen, dan kun je gelijk aan de slag.

Ik heb de taart met deze mix gevuld en afgesmeerd. Wanneer beide helften gevuld zijn kun je ze op elkaar zetten, met de gevulde kanten op elkaar.
Met een spatel heb ik vervolgens de buitenkant van de taart afgesmeerd. Het is mooi om dit zo strak mogelijk  te doen. Helaas is dit lastiger dan het lijkt en was ik erg blij dat ik de zijkant nog ging decoreren :)
En dit is dus ook waar de kattentongen van pas komen. Ik heb de koekjes iets hoger gemaakt dan de taart is waardoor je nog een leuk opstaand randje hebt. Dit maakt het net even wat speelser. Op de bovenkant heb ik kleine toeven gespoten en in elk een malteser gedrukt. 
En bij het aansnijden komt de leuke vulling tevoorschijn. Volgens de Amerikaanse gebruiksaanwijzing is deze taart goed voor 8 stukjes. Maar aangezien alles daar groot is moeten wij er makkelijk 10-12 punten van kunnen snijden (geloof mij, bij 8 stukken zijn ze echt té groot).
Ik had verwacht dat de koekjes zacht zouden worden door de icing mix maar dit viel reuze mee. Ik had dan ook maar een dun laagje op de zijkant gesmeerd, meer is niet nodig omdat het alleen als plaklaagje diende voor de koekjes.
Kortom: een erg leuke vorm waar veel leuks mee te maken is!

5 opmerkingen:

  1. Wauw die ziet er super uit!! En zo leuk die vulling er midden in :)
    Groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laura,

    Wat ben je er toch kei en keigoed in, geweldig mooie foto's en zeer verrassend jou heerlijke taart....complimentjes weer hoor.

    Warme groetjes
    Anita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo laura.

    wat een zalige taart, krijg er al trek van.
    ik heb net ook je blog bezocht, wat een geweldige taarten en koekjes enz maak jij zeg.
    echt een compliment.

    groetjes miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee van de vulling, de taart ziet er zeer lekker uit. Ik krijg er water van in mijn mond.

    Groetjes,
    An

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben bijna jarig Mmm
    dat ziet er erg lekker uit
    groetjes Hellen

    BeantwoordenVerwijderen